-Ucuz ve pahalı ülkeler

-Avrupa’da hangi ülke ucuz, hangisi pahalı? 
-Türkiye, Avrupa Karşılaştırma Programına katılan
37 ülkeden, Polonya, Romanya, Karadağ, Bosna Hersek,
Sırbistan, Bulgaristan, Arnavutluk ve Makedonya’dan
daha yüksek fiyat düzeyine sahip
-Türkiye’de, kişisel ulaşım araçları, tüketici elektroniği,
alkollü içki ve sigara, ev aletleri pahalı, ulaştırma, mobilya,
giyim ve ayakkabı ucuz
-Avrupa’nın en pahalı ülkesi İsviçre. Bu ülkeyi, Norveç,
Danimarka, İsveç, Finlandiya, Lüksemburg, İrlanda,
İzlanda, Belçika, Fransa, Hollanda, Avusturya, Almanya,
İtalya, İngiltere izliyor
-27 üyeli AB’nin tüketim mal ve hizmetler fiyat düzeyi
100 kabul edildiğinde, İsviçre 162 ile en pahalı, Makedonya
45 ile en ucuz ülke konumunda bulunuyor
-Tüketim mal ve hizmetler fiyat düzeyi 62 olan Türkiye’de,
fiyat düzeyi kişisel ulaşım araçlarında 104’ü, tüketici
elektroniğinde 94’ü, alkollü içkiler ve sigarada 92’yi,
ev aletlerinde 91’i buluyor
-Fiyat düzeyinde ulaştırma hizmetleri 54, mobilya ve yer
döşemeleri 59, giyim ve ayakkabı 65 ile görece düşük
kalıyor    
                                                             


Türkiye, Avrupa Karşılaştırma Programına katılan 37 ülkeden 8’inden daha pahalı. Türkiye’de, kişisel ulaşım araçları, tüketici elektroniği, alkollü içki ve sigara, ev aletleri pahalı, ulaştırma, mobilya, giyim ve ayakkabı ucuz.
Avrupa İstatistik Ofisi (EUROSTAT), Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı (OECD) işbirliğiyle yürütülen Satınalma Gücü Paritesi çalışmaları çerçevesinde Avrupa Karşılaştırma Programına katılan 37 ülke için verilen fiyat düzeyi endekslerine göre, Türkiye, Polonya, Romanya, Karadağ, Bosna Hersek, Sırbistan, Bulgaristan, Arnavutluk ve Makedonya’dan daha yüksek fiyat düzeyine sahip.
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından açıklanan verilere göre, Avrupa’nın en pahalı ülkesi İsviçre. Bu ülkeyi, Norveç, Danimarka, İsveç, Finlandiya, Lüksemburg, İrlanda, İzlanda, Belçika, Fransa, Hollanda, Avusturya, Almanya, İtalya, İngiltere izliyor. Bu ülkelerdeki fiyat düzeyi 27 üyeli Avrupa Birliği ortalamasından daha yüksek. İspanya, Yunanistan, Güney Kıbrıs, Portekiz, Slovenya, Estonya, Malta, Çek Cumhuriyeti, Letonya, Hırvatistan, Slovakya, Litvanya, Macaristan izliyor. Bu ülkelerin ardından Türkiye geliyor. Türkiye’yi de Polonya, Romanya, Karadağ, Bosna Hersek, Sırbistan, Bulgaristan, Arnavutluk ve Makedonya takip ediyor. 

-En pahalı İsviçre, en ucuz Makedonya- 

27 üyeli AB’nin tüketim mal ve hizmetler fiyat düzeyi 100 kabul edildiğinde, İsviçre 162 ile en pahalı, Makedonya 45 ile en ucuz ülke konumunda bulunuyor. Bu rakam Türkiye’de 62 düzeyinde.
Tüketim mal ve hizmetler fiyat (Genel) düzeyi 62 olan Türkiye’de, fiyat düzeyi kişisel ulaşım araçlarında 104’ü, tüketici elektroniğinde 94’ü, alkollü içkiler ve sigarada 92’yi, ev aletlerinde 91’i buluyor. Bu rakam haberleşmede 81, gıda ve alkolsüz içeceklerde 80, lokanta ve otellerde 71, elektrik, gaz ve diğer yakıtlarda 70 düzeyinde bulunuyor.
Fiyat düzeyinde Türkiye’de ulaştırma hizmetleri 54, mobilya ve yer döşemeleri 59, giyim ve ayakkabı 65 ile görece düşük kalıyor.
Karşılaştırmalar, 27 Avrupa Birliği üyesi ülkesini, 3 Avrupa Serbest Ticaret Birliği (EFTA) ülkesini (İsviçre, İzlanda ve Norveç), 1 üyelik müzakereleri devam eden ülkeyi (Hırvatistan), 4 aday ülkeyi (Türkiye, Makedonya, Karadağ ve Sırbistan) ve 2 potansiyel aday ülkeyi (Arnavutluk ve Bosna-Hersek) kapsıyor.
Satınalma Gücü Paritesi (SGP), ulusal para birimiyle ifade edilen ekonomik göstergeleri, ortak bir para birimine dönüştüren, farklı para birimlerinin satın alma gücünü eşitleyen bir dönüşüm oranını ifade ediyor. SGP’nin döviz kuruna bölünmesi ile elde edilen değer, ülkelerin fiyat düzeylerinin göstergesi olup, fiyat düzeyi 100’den büyük ise bu ülke karşılaştırılan ülke veya ülke grubuna göre “pahalı”, 100’den küçük ise “ucuz” olarak tanımlanıyor. 

-Çalışmada kapsanan mal ve hizmet grupları-

Çalışmada kapsanan mal ve hizmet grupları şöyle:
Gıda ve alkolsüz içecekler: Ekmek ve tahıllar, et, süt, yumurta, sebze meyve, diğer gıdalar, alkolsüz içecekler ve benzeri.
Alkollü içkiler, sigara ve tütün: Şarap, bira ve benzeri alkollü içecekler, sigara ve tütün ürünleri.
Giyim: Kumaşlar, erkek, kadın ve çocuk giyim eşyaları.
Ayakkabı: Erkek, kadın ve çocuk ayakkabısı.
Elektrik, Gaz ve Diğer Yakıtlar: Konuta ilişkin elektrik, gaz, sıvı ve katı yakıtlar.
Mobilya ve Yer Döşemeleri: Mutfak, yatak odası, yemek odası ve benzeri mobilyaları, halı ve yer döşemeleri.
Ev Aletleri: Buzdolabı, bulaşık makinesi, çamaşır makinesi, fırın, ocak, küçük ev aletleri ve benzeri.
Tüketici Elektroniği: Televizyon, ses ve görüntü kaydeden ve oynatan cihazlar, bilgisayarlar ve benzeri ekipmanlar, kaset, CD, DVD ve benzeri.
Kişisel Ulaşım Araçları: Motorlu araçlar, motosiklet ve bisikletler.
Ulaştırma Hizmetleri: Demiryolu, karayolu ve havayolu ulaşımı, emanet ve taşıma hizmetleri.
Haberleşme: Posta hizmetleri, telefon ve internet hizmetleri.
Lokanta ve Oteller: Yiyecek ve içecek hizmetleri, konaklama hizmetleri.


            Kaynak: TÜİK

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

-Dolardaki artışın ekonomiye etkisi...

-Krizler ekonomisi-1994 krizi

-Dolar sevdası hiç geçmiyor…

-Yalnızlık

-Güçlü bir ekonomi için ne yapmalı?