-Motorlu taşıt sayısı 17 milyonu geçti
-Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi sonuçlarına göre,
31 Aralık 2012 tarihi itibarıyla 75 milyon 627 bin
384 kişi olan Türkiye’de bin kişiye 225,2 motorlu
kara taşıtı, 114,4 otomobil düşüyor
-Gelişmiş ülkelerde bu oranlar en az Türkiye’dekinden
iki kat fazla
-İstanbul 3 milyon 65 bin 465 motorlu kara taşıtıyla ilk
sırayı alırken, Ankara 1 milyon 436 bin 349 taşıtla ikinci,
İzmir 1 milyon 62 bin 946 taşıtla üçüncü oldu
-2012 Aralık ayı sonu itibarıyla trafiğe kayıtlı toplam
17 milyon 33 bin 413 adet taşıtın yüzde 50,8’ini
otomobil oluşturdu
-Aralık ayı sonu itibarıyla trafiğe kayıtlı 8 milyon
648 bin 875 adet otomobilin yüzde 41,3’ü LPG’li,
yüzde 33,9’u benzinli, yüzde 24,3’ü dizel yakıtlı
otomobillerden oluştu
Türkiye’de motorlu taşıt sayısı 17 milyonu geçti. Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi sonuçlarına göre, 31 Aralık 2012 tarihi itibarıyla 75 milyon 627 bin 384 kişi olan Türkiye’de bin kişiye 225,2 motorlu kara taşıtı, 114,4 otomobil düşüyor.
Gelişmiş ülkelerde bu oranlar en az Türkiye’dekinden iki kat fazla. Bin kişiye ABD’de 765, Lüksemburg’ta 697, İzlanda’da 658, Avustralya’da 619, Porto Riko’da 617, İtalya’da 571, Kanada’da 563, Yeni Zelanda’da 560, Avusturya’da 558, Almanya’da 558, Finlandiya ve Japonya’da 543, İrlanda’da 542, Malta ve İsviçre’de 539, Norveç ve Fransa’da 494, Slovenya’da 488, Belçika’da 486, İspanya’da 479, İsveç’te 475, İngiltere’de 458, Hollanda’da 457, Yunanistan’da 455, Litvanya’da 453, Güney Kıbrıs’ta 450, Lübnan’da 434, Estonya’da 410, Danimarka’da 408 taşıt düşüyor. Lüksemburg, İtalya, Almanya, Finlandiya, Malta, İsviçre, Fransa, Belçika, İspanya, İsveç, İngiltere, Yunanistan, Litvanya, Estonya verileri 2008, İrlanda ve Slovenya verileri 2006, Hollanda verisi 2009, Porto Riko verisi ise 2004 tarihli.
ABD’de 229,5 milyon, Çin’de 176 milyon, Japonya’da 68,9 milyon, Almanya’da 44,8, İtalya’da 34, Rusya’da 32,1, Fransa’da 32, Brezilya’da 30, İngiltere’de 26, İspanya’da 22 milyon motorlu kara taşıtı bulunuyor.
Bu da Türkiye’de doymamış bir pazar bulunduğunu, taşıt sayısının en az iki kat artacağı gerçeğini ortaya koyuyor. Tabii, trafiğin içinden çıkılmaz durumu dikkate alındığında mevcut taşıt sayısının iki katına çıkmasının nasıl bir sorun doğuracağını da unutmamak gerekiyor.
-İstanbul 3 milyon 65 bin 465 taşıtla birinci, Ankara ikinci, İzmir üçüncü-
İstanbul 3 milyon 65 bin 465 motorlu kara taşıtıyla ilk sırayı alırken, Ankara 1 milyon 436 bin 349 taşıtla ikinci, İzmir 1 milyon 62 bin 946 taşıtla üçüncü oldu.
2012 yılı Aralık ayı sonu itibarıyla trafiğe kayıtlı toplam 17 milyon 33 bin 413 adet motorlu taşıtın yüzde 50,8’ini otomobiller oluşturdu. Otomobilleri, yüzde 16,4 ile kamyonet, yüzde 15,6 ile motosiklet, yüzde 8,9 ile traktör, yüzde 4,4 ile kamyon, yüzde 2,3 ile minibüs, yüzde 1,4 ile otobüs, yüzde 0,2 ile özel amaçlı taşıtlar takip etti.
Aralık ayında trafiğe kaydı yapılan toplam 72 bin 195 taşıt içinde otomobil yüzde 58,9 ile ilk sırada yer aldı. Bunu sırası ile yüzde 17,4 ile kamyonet, yüzde 10,8 ile motosiklet, yüzde 6,7 ile traktör takip etti. Taşıtların yüzde 6,3’ünü ise minibüs, otobüs, kamyon ve özel amaçlı taşıtlar oluşturdu.
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, Aralık ayında trafiğe kaydı yapılan taşıt sayısı Kasım ayına göre yüzde 21,5 azaldı. Bu azalış otomobilde yüzde 19,3, minibüste yüzde 14,6, otobüste yüzde 25,8, kamyonette yüzde 23,2, kamyonda yüzde 31,6, motosiklette yüzde 35,5, traktörde yüzde 1,1 olarak gerçekleşti. Özel amaçlı taşıtlarda ise yüzde 88 artış oldu.
Aralık ayında geçen yılın aynı ayına göre trafiğe kaydı yapılan taşıt sayısında yüzde 0,02 azalış gerçekleşti. Bu azalış minibüste yüzde 3,2, kamyonette yüzde 11,7, kamyonda yüzde 4,3, motosiklette yüzde 12,8, özel amaçlı taşıtlarda yüzde 6,5, traktörde yüzde 5,4 oldu. Otomobilde yüzde 7,7, otobüste yüzde 13,9 artış oldu.
-2012 yılında trafikteki taşıt sayısı 943 bin 885 adet arttı-
Ocak-Aralık döneminde 1 milyon 69 bin 292 adet taşıtın trafiğe kaydı yapıldı, 125 bin 407 adet taşıtın ise trafikten kaydı silindi. Böylece trafikteki toplam taşıt sayısı 943 bin 885 adet arttı.
Devri (noterler aracılığıyla ikinci, üçüncü ve daha fazla el değiştiren taşıtlar) yapılan toplam 437 bin 185 taşıt içinde otomobil yüzde 66,4 ile ilk sırada yer aldı. Otomobili sırasıyla yüzde 17,9 ile kamyonet, yüzde 4,5 ile traktör, yüzde 3,6 ile kamyon takip etti. Aralık ayında devri yapılan taşıtların yüzde 7,6’sını ise minibüs, otobüs, motosiklet ve özel amaçlı taşıtlar oluşturdu.
-Otomobillerin yüzde 41,3’ü LPG’li-
Aralık ayı sonu itibarıyla trafiğe kayıtlı 8 milyon 648 bin 875 adet otomobilin yüzde 41,3’ü LPG’li, yüzde 33,9’u benzinli, yüzde 24,3’ü dizel yakıtlı otomobillerden oluştu. Yakıt türü bilinmeyen (ruhsat işlemlerinde yakıt türü boş bırakılan veya sehven hatalı veri girişi yapılan otomobiller ile elektrikli otomobiller) otomobillerin oranı ise yüzde 0,6 oldu.
Aralık ayında trafiğe kaydı yapılan 42 bin 504 adet otomobilin yüzde 14’ünün Volkswagen, yüzde 11,7’sinin Renault, yüzde 8,8’inin Opel, yüzde 8,8’inin Hyundai, yüzde 7,6’sının Ford, yüzde 7,1’inin Fiat, yüzde 5,9’unun Toyota, yüzde 4,7’sinin Dacia, yüzde 3,1’inin Peugeot, yüzde 2,9’unun Nissan, yüzde 25,5’inin ise diğer markalardan oluştu.
Yıllara göre motorlu kara taşıtları sayısı, 2000-2012 dönemi:
Yıl
|
Toplam
|
Otomobil
|
Minibüs
|
Otobüs
| |
2000
|
8,320,449
|
4,422,180
|
235,885
|
118,454
| |
2001
|
8,521,956
|
4,534,803
|
239,381
|
119,306
| |
2002
|
8,655,170
|
4,600,140
|
241,700
|
120,097
| |
2003
|
8,903,843
|
4,700,343
|
245,394
|
123,500
| |
2004
|
10,236,357
|
5,400,440
|
318,954
|
152,712
| |
2005
|
11,145,826
|
5,772,745
|
338,539
|
163,390
| |
2006
|
12,227,393
|
6,140,992
|
357,523
|
175,949
| |
2007
|
13,022,945
|
6,472,156
|
372,601
|
189,128
| |
2008
|
13,765,395
|
6,796,629
|
383,548
|
199,934
| |
2009
|
14,316,700
|
7,093,964
|
384,053
|
201,033
| |
2010
|
15,095,603
|
7,544,871
|
386,973
|
208,510
| |
2011
|
16,089,528
|
8,113,111
|
389,435
|
219,906
| |
2012(1)
|
17,033,413
|
8,648,875
|
396,119
|
235,949
| |
Artış (3)
|
104.7
|
95.6
|
67.9
|
99.2
| |
Yıl
|
Kamyonet
|
Kamyon (2)
|
Motosiklet
|
Özel Amaçlı
|
Traktör
|
2000
|
794,459
|
557,295
|
1,011,284
|
21,822
|
1,159,070
|
2001
|
833,175
|
562,063
|
1,031,221
|
22,939
|
1,179,068
|
2002
|
875,381
|
567,152
|
1,046,907
|
23,666
|
1,180,127
|
2003
|
973,457
|
579,010
|
1,073,415
|
24,468
|
1,184,256
|
2004
|
1,259,867
|
647,420
|
1,218,677
|
28,004
|
1,210,283
|
2005
|
1,475,057
|
676,929
|
1,441,066
|
30,333
|
1,247,767
|
2006
|
1,695,624
|
709,535
|
1,822,831
|
34,260
|
1,290,679
|
2007
|
1,890,459
|
729,202
|
2,003,492
|
38,573
|
1,327,334
|
2008
|
2,066,007
|
744,217
|
2,181,383
|
35,100
|
1,358,577
|
2009
|
2,204,951
|
727,302
|
2,303,261
|
34,104
|
1,368,032
|
2010
|
2,399,038
|
726,359
|
2,389,488
|
35,492
|
1,404,872
|
2011
|
2,611,104
|
728,458
|
2,527,190
|
34,116
|
1,466,208
|
2012(1)
|
2,794,606
|
751,650
|
2,657,722
|
33,071
|
1,515,421
|
Artış (3)
|
251.8
|
34.9
|
162.8
|
51.5
|
30.7
|
Kaynak: TÜİK, Motorlu Kara Taşıtları, Aralık 2012
(1) Veriler Aralık ayı sonu itibarıyladır.
(2) Ağır tonajlı yük taşıtlarını da kapsar (çekici, damperli kamyon,
tanker, çöp kamyonu ve benzeri)
(3) 2000-2012 dönemi artış oranları.
Yorumlar
Yorum Gönder