-Cumhurbaşkanlığı seçimi
-Anayasaya göre Cumhurbaşkanı
-21 Ekim 2007 tarihinde yapılan değişiklikle
Cumhurbaşkanı’nın halk tarafından seçilmesi,
görev süresinin 7 yıl yerine 5 yıl olması ve 5
farklı olarak Cumhurbaşkanı, milletvekilleri veya
milletvekili seçilme yeterliğine sahip Türk vatandaşları
arasından seçilebiliyor
-Cumhurbaşkanlığı adaylığı için 40 yaşını doldurmuş
ve yüksek öğrenim yapmış olması gerekiyor
-Adaylık, 20 milletvekilinin yazılı teklifi veya son
yapılan milletvekili genel seçimlerinde geçerli oylar
toplamı birlikte hesaplandığında yüzde 10’u geçen
siyasi partiler ortak aday gösterebiliyor
-Cumhurbaşkanı seçilenin, varsa partisi ile ilişiği
kesiliyor ve milletvekilliği sona eriyor
-Genel oyla yapılacak seçimde, geçerli oyların salt
çoğunluğunu alan aday Cumhurbaşkanı seçiliyor. İlk
oylamada bu çoğunluk sağlanamazsa, bu oylamayı
izleyen ikinci pazar günü ikinci oylama yapılacak
-Bu oylamaya, ilk oylamada en çok oy almış bulunan
iki aday katılacak ve geçerli oyların çoğunluğunu
alan aday Cumhurbaşkanı seçilecek
-İkinci oylamaya katılmaya hak kazanan adaylardan
birinin ölümü veya seçilme yeterliğini kaybetmesi
halinde; ikinci oylama, boşalan adaylığın birinci
oylamadaki sıraya göre ikame edilmesi suretiyle
yapılacak
-İkinci oylamaya tek adayın kalması halinde, bu
oylama referandum şeklinde olacak
Ankara - 27.05.2014 - 21
Ekim 2007 tarihinde yapılan değişiklikle Cumhurbaşkanı’nın halk tarafından
seçilmesi, görev süresinin 7 yıl yerine 5 yıl olması ve 5 yıllığına bir daha
seçilebilmesi imkanı getirildi. Cumhuriyet kurulduğunda, Cumhurbaşkanı TBMM
tarafından, TBMM görev süresi dönemi için seçiliyordu. TBMM seçimleri
yenilendiğinde, seçilen TBMM üyeleri, Cumhurbaşkanı seçimini de yapıyordu.
Türkiye’nin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk, 1923-1938 döneminde bu şekilde
Cumhurbaşkanı seçildi. Üstü üste Cumhurbaşkanı seçilmek mümkündü. Ardından
1938-1950 döneminde İsmet İnönü, benzer şekilde Cumhurbaşkanı oldu. 3.
Cumhurbaşkanı Celal Bayar, 1950-1960 döneminde yine aynı şekilde
Cumhurbaşkanlığı yaptı.
27
Mayıs 1960 darbesinden sonra 1961 Anayasası ile Cumhurbaşkanlığı seçimlerinin
görev süresi de değiştirildi. Cumhurbaşkanları TBMM görev süresi döneminde
değil, 7 yıllığına ve bir kerelik seçilmeye başladılar. 1961-1966 döneminde
Cemal Gürsel, rahatsızlığı sebebiyle 7 yıllık süreyi tamamlamadan TBMM
tarafından 28 Mart 1966’da Cumhurbaşkanlığı görevi sonlandırıldı. 14 Eylül 1966’da
vefat etti. 1966-1973 döneminde Cevdet Sunay, 1973-1980 döneminde Fahri
Korutürk Cumhurbaşkanı oldular.
-Kenan Evren seçilmeden Cumhurbaşkanı oldu
1980
yılında Cumhurbaşkanlığı seçiminde TBMM adeta kilitlendi. Adaylar, partiler
arası uzlaşma olmadığı için üçte ikilik çoğunluk sağlanamadı. TBMM, 22 Mart
1980’de ilk turunu yaptığı Cumhurbaşkanlığı seçimini, 114 tur oylama yapıldığı
halde 12 Eylül 1980 darbesine kadar sonuçlandıramadı. Bu durum, darbenin
gerekçeleri arasında gösterildi. 1982 Anayasası ile darbenin lideri Genel
Kurmay Başkanı Kenan Evren, seçilmeden Cumhurbaşkanı oldu. Anayasa’nın kabulü
halinde (yüzde 91,5 oyla kabul edildi ama muhaliflerin propagandasına izin
verilmedi) Kenan Evren’in Cumhurbaşkanı olacağı hükmü nedeniyle bu gerçekleşti.
1989 yılında Turgut Özal, Cumhurbaşkanı oldu. Turgut Özal’ın 17 Nisan 1993’de
vefatı üzerine Süleyman Demirel, 1993-2000 dönemi için Cumhurbaşkanı seçildi.
2000 yılında Cumhurbaşkanlığına, DSP, ANAP ve MHP koalisyonunun uzlaşmasıyla Anayasa
Mahkemesi Başkanı Ahmet Necdet Sezer seçildi.
-Abdullah Gül’ün
seçilmesi
2007
yılında 24 Nisan 2007 tarihinde yapılan AK
Parti Grup toplantısında Başbakan Recep Tayyip Erdoğan 11. Cumhurbaşkanı adayı
olduğu açıklandı. 27 Nisan tarihinde yapılan Cumhurbaşkanlığı birinci tur
seçimlerinde 357 kabul oyu çıkmasına karşın 367 sayısına ulaşılamadığı için,
seçim ikinci tura kaldı. Anayasanın ilgili hükmü gereği, ilk oturumun
açılabilmesi için 367 üyenin Mecliste hazır bulunması gerektiği gerekçesiyle
CHP tarafından oturumun iptali için Anayasa Mahkemesi'ne açılan dava sonucu
Meclis'in bu birinci oturumu, Anayasa Mahkemesi'nin 1 Mayıs 2007 tarihli kararıyla
iptal edildi. 6 Mayıs 2007 tarihinde Mecliste yapılan iki yoklamada da
toplantı yeter sayısının bulunamayışı yüzünden 11. Cumhurbaşkanı seçilemedi. 22
Temmuz 2007 seçimlerinin ardından AK Parti’nin tek başına iktidara gelmesinde
Gül'ün cumhurbaşkanı seçilememesinin etkili olduğu görüşü öne çıktı.
Ağustos’ta
kulislerde konuşulan 11. Cumhurbaşkanı adaylığı kesinleşti. 20 Ağustos 2007
tarihinde yapılan cumhurbaşkanlığı seçimi birinci turunda 341 oy aldı. 24
Ağustos 2007 tarihinde yapılan cumhurbaşkanlığı seçimi ikinci turunda 337 oy
aldı. Abdullah Gül, 28 Ağustos 2007 tarihinde yapılan cumhurbaşkanlığı
seçiminin üçüncü turunda 339 oy alarak Türkiye Cumhuriyetinin 11. cumhurbaşkanı
seçildi. Böylece Nisan 2007'de başlayan Türkiye'nin 11. Cumhurbaşkanını
seçim süreci sona erdi.
-Seçimi
Sadece milletvekillerinden seçilen Başbakandan farklı olarak Cumhurbaşkanı,
milletvekilleri veya milletvekili seçilme yeterliğine sahip Türk vatandaşları
arasından seçilebiliyor. Cumhurbaşkanlığı adaylığı için 40 yaşını doldurmuş ve
yüksek öğrenim yapmış olması gerekiyor. Adaylık, 20 milletvekilinin yazılı
teklifi veya son yapılan milletvekili genel seçimlerinde geçerli oylar toplamı birlikte
hesaplandığında yüzde 10’u geçen siyasi partiler ortak aday gösterebiliyor. Cumhurbaşkanı
seçilenin, varsa partisi ile ilişiği kesiliyor ve milletvekilliği sona eriyor. Genel
oyla yapılacak seçimde, geçerli oyların salt çoğunluğunu alan aday
Cumhurbaşkanı seçiliyor. İlk oylamada bu çoğunluk sağlanamazsa, bu oylamayı izleyen
ikinci pazar günü ikinci oylama yapılacak. Bu oylamaya, ilk oylamada en çok oy
almış bulunan iki aday katılacak ve geçerli oyların çoğunluğunu alan aday
Cumhurbaşkanı seçilecek. İkinci oylamaya katılmaya hak kazanan adaylardan
birinin ölümü veya seçilme yeterliğini kaybetmesi halinde; ikinci oylama,
boşalan adaylığın birinci oylamadaki sıraya göre ikame edilmesi suretiyle yapılacak
İkinci oylamaya tek adayın kalması halinde, bu oylama referandum şeklinde olacak.
Cumhurbaşkanlığı seçimlerinde yurtdışında yaşayan Türk vatandaşları da oy
kullanacak.
Anayasada Cumhurbaşkanı ile ilgili
maddeler şöyle:
I. Cumhurbaşkanı
A. Nitelikleri ve tarafsızlığı
MADDE 101- (Değişik: 21/10/2007-5678/4 md.)
Cumhurbaşkanı, kırk yaşını doldurmuş ve yüksek öğrenim yapmış Türkiye Büyük
Millet Meclisi üyeleri veya bu niteliklere ve milletvekili seçilme yeterliğine
sahip Türk vatandaşları arasından, halk tarafından seçilir.
Cumhurbaşkanının görev süresi beş yıldır. Bir kimse en fazla iki defa Cumhurbaşkanı
seçilebilir.
Cumhurbaşkanlığına Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri içinden veya Meclis
dışından aday gösterilebilmesi yirmi milletvekilinin yazılı teklifi ile
mümkündür. Ayrıca, en son yapılan milletvekili genel seçimlerinde geçerli oylar
toplamı birlikte hesaplandığında yüzde onu geçen siyasî partiler ortak aday
gösterebilir.
Cumhurbaşkanı seçilenin, varsa partisi ile ilişiği kesilir ve Türkiye Büyük
Millet Meclisi üyeliği sona erer.
B. Seçimi
MADDE 102- (Değişik: 21/10/2007-5678/5 md.)
Cumhurbaşkanı seçimi, Cumhurbaşkanının görev süresinin dolmasından önceki
altmış gün içinde; makamın herhangi bir sebeple boşalması halinde ise boşalmayı
takip eden altmış gün içinde tamamlanır.
Genel oyla yapılacak seçimde, geçerli oyların salt çoğunluğunu alan aday
Cumhurbaşkanı seçilmiş olur. İlk oylamada bu çoğunluk sağlanamazsa, bu oylamayı
izleyen ikinci pazar günü ikinci oylama yapılır. Bu oylamaya, ilk oylamada en
çok oy almış bulunan iki aday katılır ve geçerli oyların çoğunluğunu alan aday
Cumhurbaşkanı seçilmiş olur.
İkinci oylamaya katılmaya hak kazanan adaylardan birinin ölümü veya seçilme
yeterliğini kaybetmesi halinde; ikinci oylama, boşalan adaylığın birinci
oylamadaki sıraya göre ikame edilmesi suretiyle yapılır. İkinci oylamaya tek
adayın kalması halinde, bu oylama referandum şeklinde yapılır. Aday, geçerli
oyların çoğunluğunu aldığı takdirde Cumhurbaşkanı seçilmiş olur.
Cumhurbaşkanı göreve başlayıncaya kadar görev süresi dolan Cumhurbaşkanının
görevi devam eder.
Cumhurbaşkanlığı seçimine ilişkin usûl ve esaslar kanunla düzenlenir.
C. Andiçmesi
MADDE 103- Cumhurbaşkanı,
görevine başlarken Türkiye Büyük Millet Meclisi önünde aşağıdaki şekilde
andiçer:
“Cumhurbaşkanı sıfatıyla, Devletin varlığı ve bağımsızlığını, vatanın ve
milletin bölünmez bütünlüğünü, milletin kayıtsız ve şartsız egemenliğini
koruyacağıma, Anayasaya, hukukun üstünlüğüne, demokrasiye, Atatürk ilke ve
inkılâplarına ve lâik Cumhuriyet ilkesine bağlı kalacağıma, milletin huzur ve
refahı, millî dayanışma ve adalet anlayışı içinde herkesin insan haklarından ve
temel hürriyetlerinden yararlanması ülküsünden ayrılmayacağıma, Türkiye
Cumhuriyetinin şan ve şerefini korumak, yüceltmek ve üzerime aldığım görevi
tarafsızlıkla yerine getirmek için bütün gücümle çalışacağıma Büyük Türk
Milleti ve tarih huzurunda, namusum ve şerefim üzerine andiçerim.”
D. Görev ve yetkileri
MADDE 104 - Cumhurbaşkanı Devletin
başıdır. Bu sıfatla Türkiye Cumhuriyetini ve Türk Milletinin birliğini temsil
eder; Anayasanın uygulanmasını, Devlet organlarının düzenli ve uyumlu
çalışmasını gözetir.
Bu amaçlarla Anayasanın ilgili maddelerinde gösterilen şartlara uyarak
yapacağı görev ve kullanacağı yetkiler şunlardır:
a) Yasama ile ilgili olanlar:
Gerekli gördüğü takdirde, yasama yılının ilk günü Türkiye Büyük Millet
Meclisinde açılış konuşmasını yapmak,
Türkiye Büyük Millet Meclisini gerektiğinde toplantıya çağırmak,
Kanunları yayımlamak,
Kanunları tekrar görüşülmek üzere Türkiye Büyük Millet Meclisine geri
göndermek,
Anayasa değişikliklerine ilişkin kanunları gerekli gördüğü takdirde
halkoyuna sunmak,
Kanunların, kanun hükmündeki kararnamelerin, Türkiye Büyük Millet Meclisi
İçtüzüğünün, tümünün veya belirli hükümlerinin Anayasaya şekil veya esas
bakımından aykırı oldukları gerekçesi ile Anayasa Mahkemesinde iptal davası açmak,
Türkiye Büyük Millet Meclisi seçimlerinin yenilenmesine karar vermek,
b) Yürütme alanına ilişkin olanlar:
Başbakanı atamak ve istifasını kabul etmek,
Başbakanın teklifi üzerine bakanları atamak ve görevlerine son vermek,
Gerekli gördüğü hallerde Bakanlar Kuruluna başkanlık etmek veya Bakanlar
Kurulunu başkanlığı altında toplantıya çağırmak,
Yabancı devletlere Türk Devletinin temsilcilerini göndermek, Türkiye
Cumhuriyetine gönderilecek yabancı devlet temsilcilerini kabul etmek,
Milletlerarası andlaşmaları onaylamak ve yayımlamak,
Türkiye Büyük Millet Meclisi adına Türk Silahlı Kuvvetlerinin
Başkomutanlığını temsil etmek,
Türk Silahlı Kuvvetlerinin kullanılmasına karar vermek,
Genelkurmay Başkanını atamak,
Millî Güvenlik Kurulunu toplantıya çağırmak,
Millî Güvenlik Kuruluna Başkanlık etmek,
Başkanlığında toplanan Bakanlar Kurulu kararıyla sıkıyönetim veya
olağanüstü hal ilân etmek ve kanun hükmünde kararname çıkarmak,
Kararnameleri imzalamak,
Sürekli hastalık, sakatlık ve kocama sebebi ile belirli kişilerin
cezalarını hafifletmek veya kaldırmak,
Devlet Denetleme Kurulunun üyelerini ve Başkanını atamak,
Devlet Denetleme Kuruluna inceleme, araştırma ve denetleme yaptırtmak,
Yükseköğretim Kurulu üyelerini seçmek,
Üniversite rektörlerini seçmek,
c) Yargı ile ilgili olanlar:
Anayasa Mahkemesi üyelerini, Danıştay üyelerinin dörtte birini, Yargıtay
Cumhuriyet Başsavcısı ve Yargıtay Cumhuriyet Başsavcıvekilini, Askerî Yargıtay
üyelerini, Askerî Yüksek İdare Mahkemesi üyelerini, Hâkimler ve Savcılar Yüksek
Kurulu üyelerini seçmek.
Cumhurbaşkanı, ayrıca Anayasada ve kanunlarda verilen seçme ve atama
görevleri ile diğer görevleri yerine getirir ve yetkileri kullanır.
E. Sorumluluk ve
sorumsuzluk hali
MADDE 105- Cumhurbaşkanının,
Anayasa ve diğer kanunlarda Başbakan ve ilgili bakanın imzalarına gerek
olmaksızın tek başına yapabileceği belirtilen işlemleri dışındaki bütün
kararları, Başbakan ve ilgili bakanlarca imzalanır; bu kararlardan Başbakan ve
ilgili bakan sorumludur.
Cumhurbaşkanının resen imzaladığı kararlar ve emirler aleyhine Anayasa
Mahkemesi dahil, yargı mercilerine başvurulamaz.
Cumhurbaşkanı, vatana ihanetten dolayı, Türkiye Büyük Millet Meclisi üye
tamsayısının en az üçte birinin teklifi üzerine, üye tamsayısının en az dörtte
üçünün vereceği kararla suçlandırılır.
F. Cumhurbaşkanına vekillik etme
MADDE 106- Cumhurbaşkanının
hastalık ve yurt dışına çıkma gibi sebeplerle geçici olarak görevinden
ayrılması hallerinde, görevine dönmesine kadar, ölüm, çekilme veya başka bir
sebeple Cumhurbaşkanlığı makamının boşalması halinde de yenisi seçilinceye
kadar, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı Cumhurbaşkanlığına vekillik eder ve
Cumhurbaşkanına ait yetkileri kullanır.
G. Cumhurbaşkanı Genel Sekreterliği
MADDE 107- Cumhurbaşkanlığı Genel
Sekreterliğinin kuruluşu, teşkilat ve çalışma esasları, personel atama
işlemleri Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile düzenlenir.
H. Devlet Denetleme Kurulu
MADDE 108- İdarenin hukuka
uygunluğunun, düzenli ve verimli şekilde yürütülmesinin ve geliştirilmesinin
sağlanması amacıyla, Cumhurbaşkanlığına bağlı olarak kurulan Devlet Denetleme
Kurulu, Cumhurbaşkanının isteği üzerine, tüm kamu kurum ve kuruluşlarında ve
sermayesinin yarısından fazlasına bu kurum ve kuruluşların katıldığı her türlü
kuruluşta, kamu kurumu niteliğinde olan meslek kuruluşlarında, her düzeydeki
işçi ve işveren meslek kuruluşlarında, kamuya yararlı derneklerle vakıflarda,
her türlü inceleme, araştırma ve denetlemeleri yapar.
Silahlı Kuvvetler ve yargı organları, Devlet Denetleme Kurulunun görev
alanı dışındadır.
Devlet Denetleme Kurulunun üyeleri ve üyeleri içinden Başkanı, kanunda
belirlenen nitelikteki kişiler arasından, Cumhurbaşkanınca atanır.
Devlet Denetleme Kurulunun işleyişi, üyelerinin görev süresi ve diğer özlük
işleri, kanunla düzenlenir.
Yorumlar
Yorum Gönder