-Ekonomide 2013-2014 karşılaştırması…
-IMF’ye göre, Türkiye’de
bu yıl milli gelir cari fiyatlarla
60,1 milyar dolar azalarak
767,1 milyar dolara inecek
-Yıllardır 10 bin
dolarlarda seyreden kişi başına milli
gelir, bu yıl 895
dolar azalmayla 9 bin 920 dolara düşecek
-Satın alma gücü paritesiyle 45 milyar dolar artacak milli
-Satın alma gücü paritesiyle 45 milyar dolar artacak milli
gelir, 1,22 trilyon
dolara çıkacak. Kişi başına milli gelir,
satın alma gücü
paritesiyle, 415 dolar artışla 15 bin 767
dolara yükselecek
-Gayri safi ulusal
tasarruf miktarı 1,5 milyar dolar
artarken, toplam
yatırımlar 14,9 milyar dolar azalacak
-Enflasyon 0,61
puan artışla yüzde 8,01’e, nüfus 840 bin
artışla 77 milyon
324 bine çıkacak
-Genel kamu
gelirleri 27,2, giderleri 21,4, net borç stoku
17,6, brüt borç
stoku 20,9, cari işlemler açığı 16,4 milyar
dolar gerileyecek
Kaynak: IMF
Ankara - 28.06.2014 - Türkiye ekonomisinde 2013 ile 2014 yılı beklentilerini
karşılaştırdığımızda ilginç sonuçlara ulaşıyoruz. Sonuçların bazıları olumlu
iken, bazıları olumsuz gelişmeler beklendiğini gösteriyor. Uluslararası Para
Fonu’nun (IMF) Nisan ayı tahminlerine göre, Türkiye’de bu yıl milli gelir cari
fiyatlarla 60,1 milyar dolar azalarak 767,1 milyar dolara inecek. IMF’ye göre,
2013 yılı GSYH’si 827,2 milyar dolardı. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) 10
Haziran 2014 tarihinde, ilk çeyrek GSYH verilerinde, 2013 GSYH’sini 820 milyar
12 milyon dolar olarak açıkladı. Büyüme hızını da ilk çeyrek için,
beklentilerin çok üzerinde yüzde 4,3 olarak duyurdu. Uluslararası kuruluşlar
Türkiye’nin 2014 yılında yüzde 2-2,6 bandında büyüyeceği yönünde tahminde
bulunmuşlardı.
-Tahminler
yüzde 3-3,5 büyüme yönünde
İlk çeyrek büyüme rakamları TÜİK tarafından
açıklandıktan sonra, 2014 büyüme tahminlerini Dünya Bankası yüzde 2,4’den yüzde
3,5’e, Goldman Sachs yüzde 2’den yüzde 3,5’e, JP Morgan yüzde 1,9’dan yüzde 3’e,
Morgan Stanley yüzde 2,5’den yüzde 3’e, Citigroup yüzde 2,2’den yüzde 3,5’e
yükselttiler. Büyümenin ilk çeyrekte yüzde 4,3 çıkmasının ihracat ve kamu
harcamalarındaki artışa dayandığını vurgulamakta fayda var.
-Kişi
başına gelir 10 bin doların altına inecek
Yıllardır 10 bin dolarlarda takılıp kalan
kişi başına milli gelir, IMF’ye göre, 2013 yılında 10 bin 815 dolarken, bu yıl 895
dolar azalmayla yine 10 bin doların altına, 9 bin 920 dolara düşecek. Türkiye,
tipik bir orta gelir tuzağını yaşıyor. Her ülke mevcut ekonomik yapısıyla bir
yere kadar milli gelirini artırıyor. O noktaya ulaşınca bir yerinde sayma,
kapasitesinin sınırına gelme durumu oluyor. Türkiye de bunu yaşıyor. Milli
gelirini örneğin 20 bin dolarlara çıkarması için yapısal sorunlarını çözmesi,
ekonomik yapısını değiştirmesi, verimliliğini artırması gerekiyor ki bu da
yüklü bir yatırım demek. Tabii bu yatırım karşılıksız değil. Bu yatırımı yaparsanız
karşılığını alıyorsunuz ama kısa sürede böyle bir yatırımı yapmak da ülkeleri
zorluyor.
-Satın
alma gücü paritesiyle milli gelir artacak
IMF, satın alma gücü paritesiyle cari
fiyatlarla 45 milyar dolar artacağını, milli gelirin 1 trilyon 174,2 milyar
dolardan 1 trilyon 219,2 milyar dolara çıkacağını tahmin ediyor. Buna göre, kişi
başına milli gelir satın alma gücü paritesiyle 415 dolar artışla 15 bin 767
dolara yükselecek. Türkiye’nin satın alma gücü paritesiyle 2013 yılı kişi
başına milli gelirini IMF, 15 bin 353 dolar olarak veriyordu. Cari milli
gelirdeki gerilemeye karşın, satın alma gücü paritesiyle milli gelirdeki
artışın sebebi, satın alma gücü paritesiyle milli gelirin döviz kurundaki
değişimlerden çok fazla etkilenmemesi. Cari fiyatlarla milli gelir, dolardaki
yükseliş nedeniyle 2014 yılında dolar bazında gerileyecek, yoksa reel ekonomik
küçülme yaşanmayacak. Bir diğer ifadeyle Türk Lirası bazında milli gelir
artacak, hatta büyüme pozitif olacağı (uluslararası kuruluşların son tahminleri
yüzde 3-3,5 bandında büyüyeceği şeklinde) için enflasyonun üzerinde çoğalacak.
-Tasarruflar
artacak, yatırımlar azalacak
IMF tahminlerine göre, Türkiye’de gayri
safi ulusal tasarruf miktarı 1,5 milyar dolar artarken, toplam yatırımlar 14,9
milyar dolar azalacak. Böylece, 2013 yılında 113,5 milyar dolar olan gayri safi
ulusal tasarruf miktarı, 2014 yılında 115 milyar dolara çıkacak. Buna karşın
toplam yatırımlar, 178,5 milyar dolardan 163,6 milyar dolara inecek.
-Enflasyon
artacak
Tüketici fiyatları endeksinde (TÜFE) 2013
yılında ortalama yüzde 7,49 olan oranın, 2014 yılında yüzde 7,77’e, 2013 yılı
sonunda yüzde 7,40 olan oranın ise 2014 yılsonunda yüzde 8,01’e çıkacağı ve
0,61 puan artacağı tahmini yapılıyor.
Türkiye nüfusu ise 840 bin artışla 76
milyon 484 binden 77 milyon 324 bine çıkacak.
-Kamu
gelir ve giderleri azalacak
IMF, genel kamu gelirlerinin 27,2,
giderlerinin 21,4, net borç stokunun 17,6, brüt borç stokunun 20,9, cari
işlemler açığının 16,4 milyar dolar gerileyeceğini öngörüyor. Buna göre,
2013-2014 döneminde, genel kamu gelirleri 298,3 milyar dolardan 271,1 milyar
dolara, giderleri 310,7 milyar dolardan 289,3 milyar dolara, genel kamu net
borç stoku 226,1 milyar dolardan 208,6 milyar dolara, genel kamu brüt borç
stoku 296,5 milyar dolardan 275,6 milyar dolara, cari işlemler açığı 65 milyar
dolardan 48,6 milyar dolara inecek.
Bu kalemlerde miktardan çok, milli gelire
oranlarına bakmak lazım… Genel kamu gelirlerinin milli gelire oranı yüzde 36,06’dan
yüzde 35,34’e inecek olma iyi bir şey değil. Çünkü, genel kamu giderlerinin
milli gelire oranı 2013-2014 döneminde 0,16 puan artışla yüzde 37,56’dan yüzde
37,72’ye çıkacağı tahmin ediliyor.
-Genel
kamu gelir açığı artacak
Bu durum da genel kamu gelir açığı 12,4
milyar dolardan 18,2 milyar dolara çıkacak demektir. Net borç stokunun milli
gelire oranının 2013-2014 döneminde yüzde 27,34’den yüzde 27,19’a inmesi olumlu
olmakla beraber, az da olsa brüt borç stokunun oranının 0,08 puan artarak yüzde
35,85’den yüzde 35,93’e çıkması istenen bir durum değildir. Cari işlemler
açığındaki azalmanın birinci sebebi, kurdaki artışın ihracatı rahatlatması ve
hızlı ihracat artışına neden olması, buna karşın ithal mallarının pahalanması
nedeniyle ithalattaki artışın sınırlanmasıdır. Cari işlemler açığında 16,4
milyar dolar gibi büyük miktardaki azalmanın aynı şekilde milli gelirdeki orana
yansımamasının sebebi, kurdaki artış nedeniyle milli gelirin de cari fiyatlarla
dolar bazında azalmasıdır. Yine de cari işlemler açığının milli gelire oranının
yüzde 7,86’dan yüzde 6,34’e inmesini çok olumlu bir gelişme olarak
değerlendirmek gerekir. Bu durum, ülkenin bir döviz krizine girmesini önler.
Yalnız döviz kurlarındaki aşırı artış da
yurtdışından veya yurtiçinden döviz bazında borçlanmış kamunun ve özellikle de
döviz bazında çok büyük miktarlarda borçlanmış özel sektörün borçlarını
çevirememe riskine sebep olabilir. Bu da hiç istenmeyen bir durumdur ve
iflasları ve binlerce kişinin işsiz kalmasını beraberinde getirir. Özellikle bankalar
başta olmak üzere özel sektörün döviz riskini üzerinde tutmaması, döviz açığı
bulunmaması hayati önemdedir. Ekonomiyi yönetmek keskin bıçak sırtında dans
etmek gibidir. Kararları alırken, etraflıca, bütün artıları ve eksileriyle
düşünülmeli, ani kararlardan kaçınılmalı, alınması gereken kararlar da geciktirilmeden
bir an önce alınmalıdır. Merkez Bankası’nın faiz politikasını da bu çerçevede
değerlendirmek yerinde olur.
IMF tahminlerine göre 2013 ve 2014
yıllarında Türkiye ekonomisi:
Türkiye
|
2013
|
2014
|
Değişim
|
GSYH (Milyar Dolar)
|
827,2
|
767,1
|
-60,1
|
KBMG (Dolar)
|
10.815
|
9.920
|
-895
|
SGP-GSYH (Milyar Dolar)
|
1.174,2
|
1.219,2
|
45,0
|
SGP-KBMG (Dolar)
|
15.353
|
15.767
|
415
|
Dünya Ekonomisindeki Payı (Yüzde)
|
1,35
|
1,34
|
-0,01
|
Toplam Yatırımın GSYH'ye Oranı (Yüzde)
|
21,57
|
21,33
|
-0,25
|
Toplam Yatırımlar (Milyar Dolar)
|
178,5
|
163,6
|
-14,9
|
Gayri Safi Ulusal Tasarruf Oranı (Yüzde)
|
13,72
|
14,99
|
1,27
|
Gayri Safi Ulusal Tasarruf (Milyar Dolar)
|
113,5
|
115,0
|
1,5
|
TÜFE (Ortalama)
|
7,49
|
7,77
|
0,28
|
TÜFE (Yılsonu)
|
7,40
|
8,01
|
0,61
|
İşsizlik Oranı (Yüzde)
|
9,73
|
10,16
|
0,44
|
Nüfus (Bin Kişi)
|
76.484
|
77.324
|
840
|
Genel Kamu Gelirlerinin GSYH'ye Oranı (Yüzde)
|
36,06
|
35,34
|
-0,71
|
Genel Kamu Gelirleri (Milyar Dolar)
|
298,3
|
271,1
|
-27,2
|
Genel Kamu Giderlerinin GSYH'ye Oranı (Yüzde)
|
37,56
|
37,72
|
0,16
|
Genel Kamu Giderleri (Milyar Dolar)
|
310,7
|
289,3
|
-21,4
|
Genel Kamu Net Borç Stokunun GSYH'ye Oranı (Yüzde)
|
27,34
|
27,19
|
-0,15
|
Genel Kamu Net Borç Stoku (Milyar Dolar)
|
226,1
|
208,6
|
-17,6
|
Genel Kamu Brüt Borç Stokunun GSYH'ye Oranı (Yüzde)
|
35,85
|
35,93
|
0,08
|
Genel Kamu Brüt Borç Stoku (Milyar Dolar)
|
296,5
|
275,6
|
-20,9
|
Cari İşlemler Açığının GSYH'ye Oranı (Yüzde)
|
7,86
|
6,34
|
-1,52
|
Cari İşlemler Açığı (Milyar Dolar)
|
65,0
|
48,6
|
-16,4
|
Yorumlar
Yorum Gönder