-Trafik kazalarında kaç kişi öldü bilinmiyor

-Trafik kazalarında hayatını kaybeden sayısı,
açıklanan 3 bin 685’in çok üzerinde
-Açıklanan rakam bile ortalama olarak her gün
10 kişinin trafik kazalarına kurban gittiğini,
753 kişinin de yaralandığını gösteriyor
-Türkiye’de, 2013 yılında 161 bin 306 adet ölümlü,
yaralanmalı trafik kazası meydana geldi
-Trafik kazası sonucunda 3 bin 685 kişi hayatını
kaybederken 274 bin 829 kişi ise yaralandı
-İstatistiklerde kaza yerindeki ölümler sayılırken,
daha sonra kazaya bağlı ölümler sayıya dahil edilmiyor
-Bunun en acı örneği Lice’de 21 Temmuz’da yaşanan
tanker faciası. Olay mahallinde ölü sayısı 1 iken,
hastanelerde meydana gelen ölümlerle sayı, 1 Ağustos’ta
26’ya yükseldi
-Ölümlerin daha da artacağından söz ediliyor
-2013 yılında toplam 1 milyon 207 bin 354 adet trafik
kazası meydana geldi. Bu da günde ortalama 3 bin 308
kaza demek
-Her gün ortalama 442 ölümlü, yaralanmalı, 2 bin 866
maddi hasarlı trafik kazası oluyor
-2004-2013 döneminde 10 yılda trafik kazalarında olay
mahallinde yaşanan ölüm sayısı 42 bin 447’yi buluyor.
Gerçek sayıyı bırakın, bu rakam bile olayın vahametini
anlatmaya yeter de artar bile



Ankara - 01.08.2014 - Kimileri için 5 günde biten, kimileri için ise 9 güne kadar uzayan bayram tatili, milyonlarca kişinin tatil için yollara dökülmesine neden oldu. Bayramda tatil yörelerinin tam anlamıyla dolduğu, boş yer bulunmadığı gibi haberler basında sık sık yer aldı. Basında dile getirilen konuların başında da bayram trafiğinde trafik kazalarında hayatlarını kaybeden ve yaralananlar insanlarımız. Çeşitli rakamlar ortalık da dolaşsa da bayram trafiğinde hayatını kaybedenlerin sayısının 100’ü geçtiği, 1000 kişiden fazla da yaralanmanın meydana geldiği görülüyor.
Bunun en acı örneği Lice’de 21 Temmuz 2014’de yaşanan tanker faciası. Diyarbakır’ın Lice ilçesi Tuzluca köyünde LPG yüklü tanker Diyarbakır-Bingöl karayolunun 90’ncı kilometresinde bir vadide, seyir halindeyken devrilmiş, tankerin içindeki gaz çevreye yayılmıştı. Yazılanlara göre, tanker şoförü, otobüslerin alana yaklaşmaması için çaba göstermesiyle otobüsleri durdurmuş ama otobüsten inen bir yolcunun sigara yakmasıyla tanker infilak etmiş. Tankerin infilak etmesiyle alev alan 2 yolcu otobüsü ile 1 hafif ticari araçta, olay mahallinde bir kişi ölmüş 70 kişi yaralanmıştı. Yaralılar Diyarbakır, Batman, Şanlıurfa, Erzurum ve Adana’ya sevk edilmişti.
Gelelim olayın izlediği seyre, Türkiye’de trafik kazalarında ölü sayısı olay mahallindeki ölümleri dikkate alıyor. Bu olayda da olay mahallinde ölü sayısı 1 iken, hastanelerde meydana gelen ölümlerle sayı, 1 Ağustos 2014’de 26’ya yükseldi. Ölümlerin daha da artacağından söz ediliyor. Bu da tabii kaza sonrası tıbbi bakımın yeterliliği konusunda da şüpheye neden oluyor. Şimdi olayın boyutları daha iyi anlaşılır sanıyorum.
Türkiye İstatistik Enstitüsü (TÜİK), 17 Temmuz 2014’de, Karayolları Trafik Kaza İstatistikleri, 2013’ü yayımladı. Bugüne kadar TÜİK internet sayfasından elektronik ortamda ve basılı yayın olarak da kitap halinde kullanıcılara sunulan karayolu trafik kaza istatistikleri, bu yıl ilk defa haber bülteni ile de kullanıcılara sunuldu.

-Veriler Emniyet ve Jandarma’dan

Bilindiği gibi, karayolu trafik kaza istatistiklerine ilişkin veriler, Emniyet Genel Müdürlüğü (EGM) ve Jandarma Genel Komutanlığının (JGnK) idari kayıtlarından derleniyor ve Resmi İstatistik Programı (RİP) kapsamında TÜİK tarafından yıllık olarak yayımlanıyor.
Gelelim işin püf noktasına, bültenin açıklamalar bölümünde de belirtildiği gibi trafik kazası verilerindeki ölü sayıları, kaza yerinde tespit edilen ölümleri kapsıyor. Toplam kaza sayısına tarafların kendi aralarında anlaşarak tutanak düzenledikleri maddi hasarlı kazalar da dahil ediliyor.

-Kaza yeri dışında sonradan kazaya bağlı ölümler sayılmıyor

Trafik kazalarında hayatını kaybeden sayısı, açıklanan 3 bin 685’in çok üzerinde. Çünkü istatistiklerde kaza yerindeki ölümler sayılırken, daha sonra kazaya bağlı ölümler sayıya dahil edilmiyor. Bu kesin. Açıklanan rakam bile ortalama olarak her gün 10 kişinin trafik kazalarına kurban gittiğini, 753 kişinin de yaralandığını gösteriyor.
Buna göre, Türkiye karayolu ağında 2013 yılında toplam 1 milyon 207 bin 354 adet trafik kazası meydana geldi. Bu da günde ortalama 3 bin 308 kaza demek.
Bu kazaların 1 milyon 46 bin 48 adedi maddi hasarlı, 161 bin 306 adedi ise ölümlü, yaralanmalı trafik kazası. Her gün ortalama 442 ölümlü, yaralanmalı, 2 bin 866 maddi hasarlı trafik kazası oluyor.
Yıl içinde meydana gelen ölümlü, yaralanmalı trafik kazalarının yüzde 74,5’i yerleşim yeri içinde yüzde 25,5’i ise yerleşim yeri dışında meydana geldi. 
Türkiye’de 2013 yılında meydana gelen 161 bin 306 adet ölümlü, yaralanmalı trafik kazası sonucunda 3 bin 685 kişi hayatını kaybederken 274 bin 829 kişi ise yaralandı.
Ölümlerin yüzde 37,2’si, yaralanmaların yüzde 66,7’si yerleşim yeri içinde gerçekleşirken, ölümlerin yüzde 62,8’i, yaralanmaların ise yüzde 33,3’ü yerleşim yeri dışında oldu. Bundan çıkan sonuç, yerleşim yeri dışındaki kazalarda ölüm oranı çok daha yüksek.
2013 yılında gerçekleşen trafik kazalarında ölen kişilerin yüzde 42,8’i sürücü, yüzde 39,5’i yolcu, yüzde 17,7’si ise yaya. Trafik kazalarında ölenler ve yaralananlar cinsiyetlerine göre incelendiğinde ise ölenlerin yüzde 77’sinin erkek, yüzde 23’ünün kadın, yaralananların ise yüzde 70,2’sinin erkek, yüzde 29,8’inin kadın olduğu görülüyor.

-Kusurların yüzde 88,3 sürücü, yüzde 9’u yaya,
yüzde 0,4’ü yolcu kaynaklı

Türkiye’de 2013 yılında ölümlü yaralanmalı trafik kazasına neden olan toplam 183 bin 30 kusura bakıldığında kusurların yüzde 88,7’sinin sürücü, yüzde 9’unun yaya, yüzde 1’inin yol, yüzde 0,9’unun taşıt ve yüzde 0,4’ünün yolcu kaynaklı olduğu tespit edildi. 
2013 yılında ölümlü, yaralanmalı trafik kazasına karışan toplam 251 bin 729 taşıtın yüzde 50,3’ü otomobil, yüzde 16,2’si motosiklet, yüzde 16,1’i kamyonet, yüzde 5,7’si kamyon, yüzde 3,2’si minibüs, yüzde 2,9’u otobüs ve yüzde 5,6’sı diğer taşıtlardan oluştu. Taşıtların kazaya karışma oranı, traktör, minibüs, otobüs ve çekici (traktörde sayılarına göre daha az, minibüs, otobüs ve çekicide daha fazla kazaya karışma oranı var) hariç sayılarıyla doğru orantılı olduğu görülüyor.

-En çok ölümlü yaralanmalı kaza Ağustos ayında,
en az Şubat ayında

Ölümlü yaralanmalı kazanın aylara göre dağılımına bakıldığında Ağustos ayı yüzde 11,3 pay ile en fazla kazanın meydana geldiği ay olurken Şubat ayı yüzde 5,7 pay ile en az kazanın meydana geldiği ay oldu. Haftanın günlerine göre bakıldığında ise en fazla ölümlü yaralanmalı kazanın yüzde 15 pay ile Cumartesi günü olduğu tespit edildi. Bu da tatil günlerinde daha fazla kaza olduğunu gösteriyor.
Yine ölümlü yaralanmalı kazaların yüzde 66,6’sının gündüz, yüzde 30,3’unun gece ve yüzde 3,1’inin alacakaranlıkta olduğu tespit edildi.
2004-2013 döneminde 10 yılda trafik kazalarında olay mahallinde yaşanan ölüm sayısı 42 bin 447’yi buluyor. Gerçek sayıyı bırakın, bu rakam bile olayın vahametini anlatmaya yeter de artar bile.

Bu blogdaki popüler yayınlar

-Dolardaki artışın ekonomiye etkisi...

-Krizler ekonomisi-1994 krizi

-Dolar sevdası hiç geçmiyor…

-Yalnızlık

-Güçlü bir ekonomi için ne yapmalı?