-Trafik kazalarında kaç kişi öldü bilinmiyor
-Trafik kazalarında
hayatını kaybeden sayısı,
açıklanan 3 bin 685’in
çok üzerinde
-Açıklanan rakam bile ortalama
olarak her gün
10 kişinin trafik kazalarına
kurban gittiğini,
753 kişinin de yaralandığını
gösteriyor
-Türkiye’de, 2013
yılında 161 bin 306 adet ölümlü,
yaralanmalı trafik
kazası meydana geldi
-Trafik kazası
sonucunda 3 bin 685 kişi hayatını
kaybederken 274 bin 829 kişi ise yaralandı
-İstatistiklerde kaza yerindeki
ölümler sayılırken,
daha sonra kazaya
bağlı ölümler sayıya dahil edilmiyor
-Bunun en acı örneği Lice’de 21 Temmuz’da yaşanan
-Bunun en acı örneği Lice’de 21 Temmuz’da yaşanan
tanker faciası. Olay
mahallinde ölü sayısı 1 iken,
hastanelerde meydana
gelen ölümlerle sayı, 1 Ağustos’ta
26’ya yükseldi
-Ölümlerin daha da
artacağından söz ediliyor
-2013 yılında toplam 1 milyon
207 bin 354 adet trafik
kazası meydana geldi. Bu da günde ortalama 3 bin
308
kaza demek
-Her gün ortalama 442 ölümlü, yaralanmalı, 2 bin
866
maddi hasarlı trafik kazası oluyor
-2004-2013 döneminde 10 yılda trafik
kazalarında olay
mahallinde yaşanan ölüm sayısı 42
bin 447’yi buluyor.
Gerçek sayıyı bırakın, bu rakam bile
olayın vahametini
anlatmaya yeter de artar bile
Ankara - 01.08.2014 - Kimileri için 5 günde biten, kimileri için ise 9 güne kadar uzayan bayram
tatili, milyonlarca kişinin tatil için yollara dökülmesine neden oldu. Bayramda
tatil yörelerinin tam anlamıyla dolduğu, boş yer bulunmadığı gibi haberler
basında sık sık yer aldı. Basında dile getirilen konuların başında da bayram
trafiğinde trafik kazalarında hayatlarını kaybeden ve yaralananlar insanlarımız.
Çeşitli rakamlar ortalık da dolaşsa da bayram trafiğinde hayatını kaybedenlerin
sayısının 100’ü geçtiği, 1000 kişiden fazla da yaralanmanın meydana geldiği
görülüyor.
Bunun en acı örneği Lice’de 21 Temmuz 2014’de yaşanan tanker faciası. Diyarbakır’ın
Lice ilçesi Tuzluca köyünde LPG yüklü tanker Diyarbakır-Bingöl karayolunun 90’ncı
kilometresinde bir vadide, seyir halindeyken devrilmiş, tankerin içindeki gaz
çevreye yayılmıştı. Yazılanlara göre, tanker şoförü, otobüslerin alana
yaklaşmaması için çaba göstermesiyle otobüsleri durdurmuş ama otobüsten inen
bir yolcunun sigara yakmasıyla tanker infilak etmiş. Tankerin infilak etmesiyle
alev alan 2 yolcu otobüsü ile 1 hafif ticari araçta, olay mahallinde bir kişi
ölmüş 70 kişi yaralanmıştı. Yaralılar Diyarbakır, Batman, Şanlıurfa, Erzurum ve
Adana’ya sevk edilmişti.
Gelelim olayın izlediği seyre, Türkiye’de trafik kazalarında ölü sayısı
olay mahallindeki ölümleri dikkate alıyor. Bu olayda da olay mahallinde ölü sayısı
1 iken, hastanelerde meydana gelen ölümlerle sayı, 1 Ağustos 2014’de 26’ya
yükseldi. Ölümlerin daha da artacağından söz ediliyor. Bu da tabii kaza sonrası
tıbbi bakımın yeterliliği konusunda da şüpheye neden oluyor. Şimdi olayın
boyutları daha iyi anlaşılır sanıyorum.
Türkiye İstatistik Enstitüsü (TÜİK), 17 Temmuz 2014’de, Karayolları
Trafik Kaza İstatistikleri, 2013’ü yayımladı. Bugüne
kadar TÜİK internet sayfasından elektronik ortamda ve basılı yayın olarak da
kitap halinde kullanıcılara sunulan karayolu trafik kaza istatistikleri, bu yıl
ilk defa haber bülteni ile de kullanıcılara sunuldu.
-Veriler Emniyet ve Jandarma’dan
Bilindiği gibi, karayolu
trafik kaza istatistiklerine ilişkin veriler, Emniyet Genel Müdürlüğü (EGM) ve
Jandarma Genel Komutanlığının (JGnK) idari kayıtlarından derleniyor ve Resmi
İstatistik Programı (RİP) kapsamında TÜİK tarafından yıllık olarak yayımlanıyor.
Gelelim işin püf
noktasına, bültenin açıklamalar bölümünde de belirtildiği gibi trafik kazası
verilerindeki ölü sayıları, kaza yerinde tespit edilen ölümleri kapsıyor.
Toplam kaza sayısına tarafların kendi aralarında anlaşarak tutanak
düzenledikleri maddi hasarlı kazalar da dahil ediliyor.
-Kaza yeri dışında sonradan kazaya bağlı
ölümler sayılmıyor
Trafik kazalarında hayatını kaybeden sayısı, açıklanan 3 bin 685’in çok
üzerinde. Çünkü istatistiklerde kaza yerindeki ölümler sayılırken, daha sonra
kazaya bağlı ölümler sayıya dahil edilmiyor. Bu kesin. Açıklanan rakam bile ortalama
olarak her gün 10 kişinin trafik kazalarına kurban gittiğini, 753 kişinin de
yaralandığını gösteriyor.
Buna göre, Türkiye
karayolu ağında 2013 yılında toplam 1 milyon 207 bin 354 adet trafik kazası
meydana geldi. Bu da günde ortalama 3 bin 308 kaza demek.
Bu kazaların 1 milyon 46
bin 48 adedi maddi hasarlı, 161 bin 306 adedi ise ölümlü, yaralanmalı trafik
kazası. Her gün ortalama 442 ölümlü, yaralanmalı, 2 bin 866 maddi hasarlı
trafik kazası oluyor.
Yıl içinde meydana
gelen ölümlü, yaralanmalı trafik kazalarının yüzde 74,5’i yerleşim yeri içinde yüzde
25,5’i ise yerleşim yeri dışında meydana geldi.
Türkiye’de 2013
yılında meydana gelen 161 bin 306 adet ölümlü, yaralanmalı trafik kazası
sonucunda 3 bin 685 kişi hayatını kaybederken 274 bin 829 kişi ise yaralandı.
Ölümlerin yüzde 37,2’si,
yaralanmaların yüzde 66,7’si yerleşim yeri içinde gerçekleşirken, ölümlerin yüzde
62,8’i, yaralanmaların ise yüzde 33,3’ü yerleşim yeri dışında oldu. Bundan çıkan sonuç, yerleşim yeri dışındaki kazalarda ölüm oranı çok daha yüksek.
2013 yılında
gerçekleşen trafik kazalarında ölen kişilerin yüzde 42,8’i sürücü, yüzde 39,5’i
yolcu, yüzde 17,7’si ise yaya. Trafik kazalarında ölenler ve yaralananlar
cinsiyetlerine göre incelendiğinde ise ölenlerin yüzde 77’sinin erkek, yüzde 23’ünün
kadın, yaralananların ise yüzde 70,2’sinin erkek, yüzde 29,8’inin kadın olduğu
görülüyor.
-Kusurların yüzde 88,3 sürücü, yüzde 9’u
yaya,
yüzde 0,4’ü yolcu kaynaklı
Türkiye’de 2013
yılında ölümlü yaralanmalı trafik kazasına neden olan toplam 183 bin 30 kusura
bakıldığında kusurların yüzde 88,7’sinin sürücü, yüzde 9’unun yaya, yüzde 1’inin
yol, yüzde 0,9’unun taşıt ve yüzde 0,4’ünün yolcu kaynaklı olduğu tespit
edildi.
2013 yılında ölümlü,
yaralanmalı trafik kazasına karışan toplam 251 bin 729 taşıtın yüzde 50,3’ü
otomobil, yüzde 16,2’si motosiklet, yüzde 16,1’i kamyonet, yüzde 5,7’si kamyon,
yüzde 3,2’si minibüs, yüzde 2,9’u otobüs ve yüzde 5,6’sı diğer taşıtlardan
oluştu. Taşıtların kazaya karışma oranı,
traktör, minibüs, otobüs ve çekici (traktörde sayılarına göre daha az, minibüs,
otobüs ve çekicide daha fazla kazaya karışma oranı var) hariç sayılarıyla doğru
orantılı olduğu görülüyor.
-En çok ölümlü yaralanmalı kaza Ağustos ayında,
en az Şubat ayında
Ölümlü yaralanmalı
kazanın aylara göre dağılımına bakıldığında Ağustos ayı yüzde 11,3 pay ile en
fazla kazanın meydana geldiği ay olurken Şubat ayı yüzde 5,7 pay ile en az kazanın
meydana geldiği ay oldu. Haftanın günlerine göre bakıldığında ise en fazla
ölümlü yaralanmalı kazanın yüzde 15 pay ile Cumartesi günü olduğu tespit
edildi. Bu da tatil günlerinde daha fazla kaza olduğunu gösteriyor.
Yine ölümlü
yaralanmalı kazaların yüzde 66,6’sının gündüz, yüzde 30,3’unun gece ve yüzde 3,1’inin
alacakaranlıkta olduğu tespit edildi.
2004-2013 döneminde 10
yılda trafik kazalarında olay mahallinde yaşanan ölüm sayısı 42 bin 447’yi
buluyor. Gerçek sayıyı bırakın, bu rakam bile olayın vahametini anlatmaya yeter
de artar bile.