-CHP’nin megakenti Sivas mı?
-Önümüzdeki 20 yılda 40 milyar doları kamudan, 160 milyar doları özel
sektörden olmak üzere toplam 200 milyar dolarlık yatırım öngörülen
Merkez Türkiye Projesi, sanki Sivas ilini tarif ediyor
-Doğu-Batı, Kuzey-Güney demiryolu hatlarının geçtiği Sivas, Samsun-Trabzon
ile Mersin-İskenderun’u, İstanbul-Ankara-İzmir-Bursa ile Erzurum-Kars-
Kafkasya’yı birbirine bağlayan hatların kesişme noktasında
-Türkiye’nin batısı ile doğusunu birbirine bağlayan üç önemli karayolu da
il topraklarından geçiyor
-Doğu Akdeniz’den Karadeniz’e en kısa ulaşım yine Sivas üzerinden sağlanabiliyor
-Sivas, başta Bakü-Tiflis-Ceyhan ham petrol boru hattı, İran-Türkiye doğalgaz
boru hattında görüldüğü gibi boru hatları için de en uygun geçiş bölgesi
-3 milyonluk megakent için Sivas içindeki en uygun alan da
Batı-Doğu, Kuzey-Güney demiryolu hatlarının kesiştiği Çetinkaya ile Sivas
merkezi arasındaki Kangal ve Ulaş’ı içine alan bölge
CHP’nin
Türkiye için bir Ekonomik Yükseliş Projesi olarak ortaya attığı önümüzdeki 20
yılda 40 milyar doları kamudan, 160 milyar doları özel sektörden olmak üzere
toplam 200 milyar dolarlık yatırım öngörülen Merkez Türkiye, 3 milyonluk
megakenti için sanki Sivas’ı tarif ediyor. İnsan ister istemez soruyor.
Megakent Sivas mı diye…
Çünkü,
tanıtım filminde, Mersin ve İskenderun, Samsun ve Trabzon limanlarına bağlı,
otoyol ve demiryollarının tam ortasında yer alan bir şehir deniyor ki bu tanıma
tek uyan il Sivas…
Doğu-Batı,
Kuzey-Güney Demiryolları Sivas’tan geçiyor
Doğu-Batı,
Kuzey-Güney demiryolu hatlarının geçtiği Sivas, Samsun-Trabzon ile
Mersin-İskenderun’u, İstanbul-Ankara-İzmir-Bursa ile Erzurum-Kars-Kafkasya’yı
birbirine bağlayan hatların kesişme noktasında. Edirne-İstanbul ve İzmir’den
gelip, kuzeyden Eskişehir-Ankara’yı, güneyden Afyonkarahisar-Konya’yı geçen
Kayseri’de birleşen demiryolu hattı Sivas üzerinden Erzincan-Erzurum-Kars ve
Ermenistan sınırına bağlanıyor. Kars-Tiflis-Bakü demiryolu ile de Gürcistan,
Azerbaycan ve Orta Asya’ya ulaşacak. Sivas’tan Malatya-Elazığ-Muş-Tatvan hattı,
Van Gölü feribotla geçilerek, Van-İran hattı ile İran’a gidiyor.
Sivas-Malatya-Elazığ-Diyarbakır-Batman-Siirt’e Kurtalan’a kadar ulaşıyor. Bunun
dışında Zonguldak demiryolu hattının da Kırıkkale-Kayseri üzerinden Sivas’a bağlantısı
bulunuyor. Sivas, Samsun-Sivas-Malatya-İskenderun ve
Samsun-Sivas-Malatya-Adana-Mersin hatlarını da birbirine bağlıyor. Sivas’tan
Malatya-Gaziantep üzerinden Haydarpaşa-Bağdat demiryolu hattına, GAP, Halep’e
ve dolayısıyla Suriye ve Irak’a, Arap yarımadasına bağlantı da var.
Batı
ile Doğu’yu birbirine bağlayan üç önemli karayolu Sivas’tan geçiyor
Türkiye’nin
batısı ile doğusunu birbirine bağlayan üç önemli karayolu da il topraklarından
geçiyor. İlk karayolu, Kapıkule-Edirne-İstanbul-Ankara-Yozgat-Sivas üzerinden
Erzincan-Erzurum-Kars veya Ağrı-İran’a giden karayolu. Bu hat Avrupa ile İran’ı
birbirine bağlıyor. Sivas’ın kuzeyinden
İstanbul-Bolu-Çankırı-Çorum-Amasya-Tokat-Suşehri-Erzincan-Erzurum karayolu
geçiyor. Bunun dışında Ege’den Konya üzerinden
Kayseri-Malatya-Elazığ-Diyarbakır karayolu da Sivas’ın güneyinden Gürün’den
geçiyor. Samsun-Malatya, Ordu-Malatya-Samsun-Adana-Hatay da Sivas’tan geçen
yollarla birbirine bağlanıyor.
Bir
diğer ifadeyle Doğu Akdeniz’den Karadeniz’e en kısa ulaşım yine Sivas üzerinden
sağlanabiliyor.
Boru
hatları için de en uygun güzergah Sivas
Sivas,
başta Bakü-Tiflis-Ceyhan ham petrol boru hattı, İran-Türkiye doğalgaz boru
hattında görüldüğü gibi boru hatları için de en uygun geçiş bölgesi.
Türkiye’nin planladığı doğu batı, kuzey-güney petrol ve doğalgaz hatları da
Sivas üzerinden geçmek zorunda gibi görünüyor.
CHP’nin
Merkez Türkiye adını verdiği projede megakent, küresel bir lojistik merkezi
olarak planlanmış. Bunun yanı sıra 2035’de 3 milyon nüfusa sahip, bir cazibe
merkezi, altyapısı mükemmel yepyeni ve akıllı bir kent olacağına dikkati
çekilmiş. Ağırlıklı olarak güneş enerjisinden yararlanacak, tüm bölgenin en
yeşil, en planlı şehri olacağı söylenmiş.
Ayrıca,
tüm yakın coğrafyanın önemli bir üniversite ve bilim yuvası olacağına, Azeri,
Gürcü, İtalyan, İranlı, Iraklı, Amerikalı, Alman, Türkmen, Kazak, Özbek ve
dünyanın daha pek çok yerinden gençlerin bu şehirde okumaya geleceğinden
bahsedilmiş. Şehrin, bölgenin önemli bir sanat, bilim, kültür ve fuar merkezi olacağı
vurgulanmış.
CHP’nin
92 yıl önce Ankara’nın inşa edildiğini işaret etmesi…
Bundan
92 yıl önce Anadolu bozkırının ortasında yeni bir şehri, Ankara’yı inşa etmeye
başlayan CHP’nin, şimdi de yine Anadolu’nun bir başka köşesinde bu sefer önemli
bir küresel ticari-lojistik merkez ve yaşam alanı inşa edeceğine dikkati
çekilmiş. Bu vurgu da önemli, çünkü, bilindiği gibi Türkiye Cumhuriyeti’nin
kuruluşunda, en az Ankara kadar önemli bir diğer merkezin de Sivas olduğunu
söylemek yanlış olmaz. 4-11 Eylül 1919’da seçilmiş temsilcilerin Sivas’ta
bir araya gelmesiyle toplanan Sivas Kongresi’nde Türkiye Cumhuriyeti’nin
temellerinin atıldığı söylenebilir.
Merkez
Türkiye, çevresinde bütün illeri ve tüm Türkiye’yi kalkındıracak. GAP bölgesinin ve diğer illerin
üreteceği ürünler bu merkezden Kafkasya’ya, Asya’ya, Ortadoğu’ya, Afrika’ya,
Karadeniz’e ve Avrupa’ya bağlanacak.
Merkez
Türkiye projesi önümüzdeki 20 yılda toplam 200 milyar dolarlık bir yatırımla
gerçekleştirilecek. Bu yatırım tutarının 40 milyar dolarını, 2035 yılına kadar
doğrudan kamu yapacak. Kamu yatırımlarının yüzde 70’i, yani 28 milyar doları
2023 yılına kadar tamamlanacak.
Projeye
göre, Merkez Türkiye inşası için yapılacak yatırımlar, geri bağlantılarla, tüm
ekonomide 117 milyar dolarlık bir yatırımı daha tetikleyecek.
Dünyanın
lider lojistik, finans, hafif imalat, otomotiv markaları bu merkezde yer
alacak. Ayrıca ambalajlama ve paketleme, paket tasarımı, yeniden işleme, ısı
kontrollü depolama ve dağıtım, ürün montajı, etiketleme, yapı malzemeleri
imalatı ve dağıtımı, ilaç depolama ve dağıtımı, tarımsal gıda işleme,
standardizasyon-gözetim ve sertifikasyon, fuarcılık, yedek parça dağıtımı,
tarımsal gıda işleme, tahıl depolama siloları, ürün borsaları, lojistiği
destekleyen yan sanayi, sigorta şirketleri, teknoloji şirketleri bu merkezde
konuşlanacak.
Merkez
Türkiye, 2035 yılına gelindiğinde doğrudan 100 milyar dolarlık katma değer
yaratacak. Dolaylı katkıları da dahi edildiğinde ekonomiye katıksı 147 milyar
doları bulacak. Bu katma değerin 20 milyar doları lojistik ve ulaştırma
sektöründen gelecek. Kurulacak şehir 1 milyon 633 bin kişiye iş sağlayacak.
Diğer illerdeki yatırımlar nedeniyle 550 bin kişi daha işe kavuşacak. Megakent,
en az 65 milyar dolarlık ihracat yapacak. Merkez
Türkiye’nin kişi başına geliri 33 bin 323 dolar olacak.
Kentin
serbest ticaret bölgesi, organize sanayi bölgesi ve teknoparkı kendi kendini
yönetecek.
3
milyonluk megakent için Sivas içindeki en uygun alan da Batı-Doğu, Kuzey-Güney
demiryolu hatlarının kesiştiği Çetinkaya ile Sivas merkezi arasındaki Kangal ve
Ulaş’ı içine alan bölge gibi görünüyor.
Yorumlar
Yorum Gönder