-Basında tiraj kaybı büyük boyutlarda…
-Gazeteler
4 yılda tirajlarının üçte birini, dergiler
beşte
ikisini kaybettiler
-Gazete
sayısı, 2013-2017 döneminde 626, dergi sayısı
ise
408 azaldı
-Bu
dönemde, gazete sayısı 3 bin 100’den 2 bin 474’e,
dergi
sayısı 4 bin 58’den 3 bin 650’ye, yıllık tiraj ise
gazetelerde
2 milyar 296 milyondan 1 milyar 559 milyona,
dergilerde
165 milyondan 102 milyona geriledi
-Gazetelerde
yıllık tirajın güne düşen kısmı 6 milyon
290
binden 4 milyon 271 bine düştü
-Yazılı
basının mali açıdan zor durumda olduğu da görülüyor.
Yıllık
yüzde 11,92 enflasyona rağmen, resmi ilan ve reklam
ödemeleri
yüzde 4,5 arttı. Yazılı basına yapılan medya yatırımları
ise yüzde
9,9 geriledi
Ankara – 03.08.2018 – Kesin olan bir gerçek varsa ülkemizde
yazılı basın can çekişiyor. Bu tabii Türkiye’ye özgü bir sorun da değil.
Dünyada da gazete sayıları ve tirajlarında büyük bir düşüş var. Tüm dünyada
basın tekelleşiyor. Onlarca gazetesi, televizyonu olan birçok grup, dünyada
faaliyet gösteriyor. Bunu çok sayıda gazetecinin işsiz kalmasından da
anlıyoruz.
En son ABD, dünyanın en büyük medya kuruluşları arasında yer
alan, birçok dev kuruluşu bünyesinde barındıran Time Warner, 85,4 milyar dolar
değerinde bir anlaşmayla ABD’li telekomünikasyon şirketi AT&T’ye satıldı. Firmanın
bünyesinde, dünyanın en tanınan televizyon kanallarından CNN, AOL (American Online), Game
of Thrones gibi birçok diziyi yayınlayan HBO, birçok Hollwood filmine imza atan
Warner Bros., New Line Cinema ile Cartoon Network ve DC Comics gibi dünya
çapında kuruluşlar bulunuyor. AT&T geçen yıl da Direct TV’yi 49 milyar
dolara satın almıştı. Bu tutarlar sektörün ulaştığı boyutları gösteriyor.
Türkiye’de de Hürriyet, Posta, Fanatik gazetelerini Kanal D
ve CNN Türk televizyonlarını, Doğan Haber Ajansı’nı bünyesinde barındıran Doğan
Holding, bu yılın Nisan ayında, 916 milyon dolara Demirören Grubu’na satıldı.
Teknolojideki yenilikler ve internetin sadece Türkiye’de değil, tüm dünyada yazılı basına darbe vurduğu açıkça görülüyor. Gazete, dergi tirajları düşerken, dijital medyanın, sosyal medyanın hızla büyüdüğü bir gerçek. Facebook’un aylık aktif kullanıcı sayısı Haziran 2018 itibarıyla 2,23 milyarı aştı. 7,6 milyarlık dünya nüfusunun yüzde 30’a yakını facebook üyesi…
Teknolojideki yenilikler ve internetin sadece Türkiye’de değil, tüm dünyada yazılı basına darbe vurduğu açıkça görülüyor. Gazete, dergi tirajları düşerken, dijital medyanın, sosyal medyanın hızla büyüdüğü bir gerçek. Facebook’un aylık aktif kullanıcı sayısı Haziran 2018 itibarıyla 2,23 milyarı aştı. 7,6 milyarlık dünya nüfusunun yüzde 30’a yakını facebook üyesi…
Televizyon kanalları, dijital dünya, reklam pastasının büyük bölümünü vurduğu için yazılı basın demode duruma düştü. Televizyon dünyası ve dijital medya özellikle batıda çok büyük cirolara, reklam gelirlerine ulaşmış durumda. Bundan dolayı, satın almalar, devralmalar da onmilyarlarca dolarlara çıkıyor.
Buna karşın 1888 yılında kurulan, dünyanın en eski ekonomi gazetelerinden Financial Times, Japon ekonomi haberleri ajansı Nikkei tarafından 2015 yılında sadece 1,3 milyar dolara satın alındı.
Buna karşın 1888 yılında kurulan, dünyanın en eski ekonomi gazetelerinden Financial Times, Japon ekonomi haberleri ajansı Nikkei tarafından 2015 yılında sadece 1,3 milyar dolara satın alındı.
-Yazılı
basın hem tiraj hem para kaybediyor-
Tabii bu durum yazılı basını etkiliyor. Ülkemizde Türkiye
İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, 2013-2017 döneminde gazeteler tirajlarının
üçte birini, dergiler beşte ikisini kaybettiler. Gazete sayısı, 2013-2017
döneminde 626, dergi sayısı ise 408 azaldı. Bu dönemde, gazete sayısı 3 bin
100’den 2 bin 474’e, dergi sayısı 4 bin 58’den 3 bin 650’ye, yıllık tiraj ise gazetelerde
2 milyar 296 milyondan 1 milyar 559 milyona, dergilerde 165 milyondan 102
milyona geriledi. Buna göre 2013-2017 döneminde gazete tirajları yıllık bazda
737 milyon, dergi tirajları 63 milyon azaldı.
Gazetelerde yıllık tirajın güne düşen kısmı 6 milyon 290
binden 4 milyon 271 bine düştü.
-Yazılı
basının ilan ve reklam gelirleri 2017 yılında reel olarak azaldı-
Yazılı basının mali açıdan zor durumda olduğu da görülüyor. Basın
İlan Kurumu’nun idari kayıtlarından elde edilen bilgilere göre 2017 yılında
resmi ilan ve reklama yapılan ödemeler yüzde 4,5 artarak 444 milyon 445 bin 514
lira oldu. Resmi ilan ve reklam gelirlerindeki yüzde 4,5’luk artışa karşın,
yıllık tüketici fiyat endeksindeki artış 2017’de yüzde 11,92 oldu.
-Resmi
ilan ve reklam gelirlerinde yüzde 6,6’lık reel azalma var-
Buna göre, basının resmi ilan ve reklam gelirinde reel
anlamda yüzde 6,6’lık bir gerileme var.
Reklamcılar Derneği’nin 2017 Medya ve Reklam Yatırımları
Raporu’na göre, toplam medya yatırımları 2016 yılına göre yüzde 6,3 artış
göstererek 8 milyar 20 milyon liraya ulaştı. Derneğe göre, bu rakam 2 milyar 203
milyon dolara denk geliyor.
-Yazılı
basına yapılan medya yatırımlarındaki reel azalma
yüzde
19,5’i buldu-
Buna karşın yazılı basına yapılan medya yatırımları 2017
yılında yüzde 9,9 geriledi. Medya yatırımlarının sadece yüzde 12’si yazılı
basına gitti ki bu da 963 milyon liraya, yaklaşık 265 milyon doları ancak
buldu.
Yazılı basına yapılan medya yatırımlarının 2017 yılında reel
olarak yüzde 19,5 azaldığını görüyoruz.
Bu şartlarda yeterli geliri sağlayamayan, yetersiz kadroyla
çalışan basının demokrasideki dördüncü kuvvet olma fonksiyonunu yerine
getirmesini beklemek de hayalcilik olacaktır.
Yorumlar
Yorum Gönder