-Krizin falı: Dış kaynak şart
Koronavirüs salgınının yaşandığı bir ortamda yabancı
sermaye beklemek hayal olacağına göre, ihracat, turizm ve taşımacılıkta
oluşacak döviz açığını kapatmanın tek yolu dış borçlanma kalıyor.
Günümüzde
hiçbir ülkenin dış dünyayla bağlantısı olmadan yaşama şansı yok.
Bir tarafta
döviz gelirleriniz,
Diğer
tarafta ise döviz gelirlerinizi kullanarak veya dışarıdan borç gibi kaynaklar
bularak yaptığınız döviz harcamalarınız var.
Bunun bir
denge içinde gitmesi gerekiyor.
Gitmezse
cari açık sürdürülemiyor, devalüasyon oluyor, enflasyon patlıyor, alım gücü
düşüyor.
Enkazın
altında işsizler, dar ve sabit gelirliler kalıyor.
Türkiye’nin
yer altı kaynakları çeşitli de olsa büyük döviz geliri elde edeceği petrol,
doğal gaz kaynağı henüz yok. İlerde bulur mu bilemem.
Petrolde,
doğal gazda, taşkömüründe yurt içi üretim, ihtiyacın yüzde 10’unu bile
karşılamıyor.
Zaten
Türkiye boyutlarındaki bir ülke sadece petrol ve doğal gaz ihraç geliriyle
ekonomisini döndüremez. Bunu petrol denizinde yüzmelerine rağmen bir türlü
ekonomik krizden çıkamayan İran, Suudi Arabistan ve Venezüela’da görüyoruz.
Türkiye’nin
Merkez Bankası, ABD Doları, Euro gibi dünyanın neresine gitseniz
kullanabileceğiniz, ithalat yapabileceğimiz uluslararası rezerv bir para da
basmıyor. Öyle bir ekonomik yapınız var ki ihracat için bile ithalat yapmak
zorundasınız. Araştırmalara göre, 100 dolarlık ihracat için 60 dolar ithalat
yapıyorsunuz.
Bundan
dolayı ithalatınız bir türlü 190-200 milyar doların altına inmiyor hatta bazı
yıllar 250 milyar dolara bile dayanıyor.
Buna karşın
ihracatınız, ithalatınıza göre yetersiz. Zira, 1946 yılından bu yana dış
ticaret açığı veren bir ülkede yaşıyoruz.
-İhracat, turizm ve taşımacılık döviz kaynağı
Bu ithalatı büyük oranda finanse eden kalemler de belli.
İhracat,
turizm, taşımacılık…
Merkez
Bankası’nın 2019 yılı geçici verilerine göre,
Toplam mal
ihracatınız 182,3 milyar dolar.
Turizm
geliriniz 29,8 milyar dolar.
Taşımacılık
geliriniz 25,3 milyar dolar.
Topladığımızda
237,4 milyar dolar ediyor.
Üstelik
turizm ve taşımacılıkta çok fazla döviz gideriniz de yok. Döviz gideri
taşımacılıkta 7,9, turizmde 4,1 milyar dolarda kalıyor.
Yeni tip
koronavirüs (COVID-19) salgını nedeniyle Mart ayından bu yana ihracatta da
turizmde de işler kötü gidiyor.
Tüm dünyada
uluslararası ticaretteki düşüş ve seyahat kısıtlamaları nedeniyle taşımacılıkta
da durumunun iyi gitme ihtimali yok.
Mart’ta
ihracat yüzde 17,8 azalırken, ithalat yüzde 3,1 arttı. Dış ticaret açığındaki
artış ise yüzde 181,6’yı buldu.
Türkiye
İhracatçılar Meclisi Nisan’da ihracatın yüzde 41,4 azalmayla 15,3 milyar
dolardan 9 milyar doların altına indiğini duyurdu.
Bu yılın
ocak-mart döneminde turizm gelirleri de geçen yılın aynı dönemine göre yüzde
11,4 azaldı ve 4,1 milyar dolara indi.
-Ülkeyi
döviz açısından sırtlayan ihracat, turizm ve taşımacılıkta durum
iyi değil
Eğer her yıl
Temmuz-Ağustos’ta zirve yapan turizm gelirleri, bu yıl elde edilemezse, ihracat
Haziran’dan sonra normal çizgisine giremezse, taşımacılıkta yeterince gelir
sağlanamazsa Türkiye’nin döviz gelirlerinde büyük düşüş olur.
Oluşacak açık ya Merkez Bankası rezervlerinden karşılanacak ya da dış kaynak bulunacak. Başka çare yok.
Oluşacak açık ya Merkez Bankası rezervlerinden karşılanacak ya da dış kaynak bulunacak. Başka çare yok.
Merkez
Bankası’nın döviz rezervlerinin brütte 60, nette 30 milyar doların altına
indiği bir ortamda bankanın rezervlerine güvenmek hesap bilmezlik olur.
30 milyar
dolarlık net rezerv 2 aylık ithalatı ancak karşılar. Hadi buna 31 milyar
dolarlık altın rezervini de ekleyin 4 aylık ithalat…
İhracat ve
turizmi bu ortamda rayına sokmak da kolay değil. Tek çare dış kaynak kalıyor.
Bunun yolu da koronavirüs günlerinde yabancı yatırımcı çekemeyeceğinize göre
dış borç bulmaktan geçiyor.
-Dış borç
bulunur bulunmaya da önemli olan maliyeti ne olacak?
Maliyeti
belirleyen unsur risk primi…
Alacağınız
kredinin faizini aynı oranda yükselten, risk primi olarak adlandırılan kredi
risk swapı (CDS) Türkiye’nin 5 yıllık tahvillerinde, 2018’de 152’lere kadar
inmişti. Daha bu yılın Ocak ayında 235’lerde seyrediyordu. Nisan’da bu rakam
650’yi aştı. Şu sıralar 600 puanın üzerinde bulunuyor.
Bu risk
primiyle uygun koşullu kredi bulma şansınız yok.
Tabii IMF ve Dünya Bankası’na başvurmazsanız…
Bu yazı 5 Mayıs 2020 tarihinde Sonsöz Gazetesi’nde yayımlandı.
Tabii IMF ve Dünya Bankası’na başvurmazsanız…
Bu yazı 5 Mayıs 2020 tarihinde Sonsöz Gazetesi’nde yayımlandı.
Yorumlar
Yorum Gönder